המלצות- כלים ללמוד על עצמך

השאלה שניסיתי לענות עליה ברשומה הקודמת, "למה ואיך התחלתי בכלל ללמוד את עצמי?", המשיכה ללוות אותי לאורך השבוע שחלף. הרגשתי שהתשובה שנתתי שם, תשובה אמיתית ונכונה ומבוססת על סיפור אמיתי, היא בעצם רק תשובה חלקית, ואותי לימדו היטב שרק תשובות מלאות מתקבלות. ככל שחשבתי על זה יותר הבנתי שהשאלה הזו עמוקה הרבה יותר. היא נוגעת בשאלה גדולה יותר, בשאלה-

מה התפקיד שלי בתור הורה?

נכון, גם ברשומה הקודמת דיברתי על זה. אני מאמינה שחלק מהתפקיד שלי בתור הורה הוא להיות דוגמה אישית לדברים שחשובים לי, ומהמקום הזה התחלתי להכיר את עצמי, כדי שגם הילדים שלי ילמדו להכיר את עצמם. אבל יש כאן עוד זווית, מכיוון כמעט הפוך- אני מאמינה גם שחלק חשוב מהתפקיד שלי בתור הורה הוא להבין מה מעסיק את הילד שלי, ולמה. (כאמור, זו שאלה גדולה, ואני עוד אענה עליה בהרחבה, בהמשך. לצורך הנושא הזה, זו הנקודה הכי חשובה). וכדי להצליח לעשות את זה, כדי להצליח להבין מה מעסיק את הילד שלי ולמה, אני חייבת לתרגל, אני חייבת להתאמן ולפתח את המיומנות הזו, של הבנת מניעים, כוונות, רצונות ושאלות נסתרות. אני מתאמנת בלהבין מישהו לעומק על ידי זה שאני לומדת את עצמי. אני לא עושה את זה רק כדי להפוך לאיזה מודל לחיקוי, אני קודם כל הופכת לשפן נסיונות (ויסלחו לי השפנים על הדימוי האכזרי אבל הכל כך מדוייק הזה). כדי לרכוש מיומנות, כדי להפוך אותה לחלק אוטומטי וטבעי מהחיים שלנו, מומלץ בכל תורות ההדרכה באשר הן- להתאמן בשיטתיות. בדיוק בשביל זה, בשביל האימון השיטתי, אני צריכה כלים חיצוניים. כלים שעוזרים לי לתרגל את ההתבוננות ואת ההבנה של עצמי. אחרי אימונים, אחרי התנסויות, אחרי שאני כבר יודעת, לפחות קצת יותר טוב, להבין את עצמי, אני מוכנה להעלות את רמת הקושי של האתגר- לנסות במקביל ללמוד ולהבין את אותן שאלות גם לגבי הילדים, וגם להיות עבורם אותו מודל, שמראה להם איך הם יכולים להבין וללמוד את כל הדברים האלו, על עצמם, לבד.

מאז ומתמיד הגדרתי את עצמי רציונלית. יותר מפעם אחת שמעתי את הטענה שאני אפילו "יותר מידי רציונלית". לכל העולם הזה של "ללמוד את עצמי" נכנסתי עם הרבה רתיעה וחשש. "זה לא בשבילי". למזלי, המטרה הייתה ברורה ואני הייתי נחושה.  כמו בכל מסע, מתוך כל האפשרויות שפגשתי לי בדרך, בחרתי את הכלים שהתאימו לי, למי שאני, לנטייה שלי, להעדפות שלי, כדי שיובילו אותי במסע.

ואחרי כל ההקדמה הארוכה הזו, הנה היא כאן, רשימת הכלים שליוו ומלווים אותי במסע, שמשמשים אותי באופן יומיומי בתהליך הלמידה שלי את עצמי, וחלקם הגדול הפכו לחלק גם מהשגרה המשפחתית שלנו, מלווים גם את הילדים שלי, כל אחד בהיכרות העמוקה שלו ושלה עם עצמו ועצמה.

 

  1. שאלונים:

הכלי הפשוט ביותר, כי הוא המובנה היותר. מתאים מאוד לשלבים ראשונים של היכרות מחודשת עם עצמך. לא צריך לחשוב, לרוב גם לא צריך לחפור עמוק מידי. רק לענות על רצף של שאלות, שיגלו לך דברים חדשים על עצמך. מגוון סוגי השאלונים הוא כל כך רחב, ,שכל אחד יכול למצוא משהו שיתאים לו בדיוק.

שני שאלונים מקוונים וחינמיים שאני אוהבת במיוחד, ושעזרו לי מאוד בתהליך ההיכרות המחודשת שלי עם עצמי:

  • שאלון החוזקות של via זיהוי חוזקות הוא כלי משמעותי ומרכזי כמעט בכל תהליך למידה והתפתחות אישית שקיים. בניגוד לאינסטינקט שהוטבע בנו, שאנחנו צריכים להשקיע ולשפר את יכולתנו בתחומים החלשים שלנו, מחקרים עדכניים מוכיחים שיש יתרונות רבים לגישה ההפוכה. אם ניתן מקום לחוזקות שלנו, נשקיע בהן ונחזק אותן עוד יותר, הן יעזרו לנו לכוון את עצמנו בדרך. שאלון via מציג מאה שאלות רבות ברירה (אמריקאיות), בעברית (!), ובסופן הוא מציג את החוזקות המרכזיות שלך, כשהתכונה הראשונה ברשימה היא הבולטת ביותר. כל תכונה זוכה לפירוט קצר (הפעם באנגלית), ובתמורה לתשלום ניתן לקבל גם ניתוח מורחב של התוצאות. בנוסף לשאלון, למכון יש בלוג נהדר עם ניוזלטר מעורר מחשבה על מקומן של החוזקות בחיים שלנו, ואיך להשתמש בהן במגוון מצבים יומיומיים. ויש גם גרסת שאלון לילדים.

  • אפיון האישיות של 16personalitiesכפי שנרמז בשם, מפתחי השאלון אפיינו 16 טיפוסי אישיות שמייצגים, לטענתם, את אנשי העולם (אפשר לקרוא בפירוט על תהליכי בניית הטיפוסים והרכיבים אליהם התייחסו בתהליך באתר החברה). גם כאן מדובר בסדרה ארוכה של שאלות רבות ברירה. כשביקרתי בעמוד השאלון עצמו לקראת הכנת הרשומה, גיליתי שממש לאחרונה הוא התחדש בתרגום מרגש לעברית, והוא נעים ונגיש מאי פעם, נהדר! השאלון עצמו מזכיר את שאלון 300 המפורסם שצה"ל כ"כ אוהב, אבל קצת אחרת. התוצאות ארוכות, מפורטות ובעיקר מאוד מאוד מדוייקות. בגרסה החינמית מקבלים ניתוח של מבנה האישיות שלך מחולק לשישה תחומים מרכזיים. גם כאן אפשר לקנות ניתוח מורחב בתשלום, וגם כאן הניוזלטר מציע המון המון נקודות מעניינות למחשבה, על איך מאפייני האישיות שלנו מכוונים אותנו במגוון מקומות מפתיעים בחיים.

 

  1. קלפי points of you:

הקלפים האלו היו השער שלי לעולם החקירה/חפירה הפנימית. עוד לפני שיצאתי לצעדי הראשונים במסע החיפוש שלי, פגשתי במקרה, בחנות הספרים החביבה עליי, יומן שקנה אותי עוד לפני שאני קניתי אותו. מחברות תמיד עשו לי את זה, יומנים אפילו יותר. בניגוד לשני הנ"ל, הקלפים האלו לא מחייבים שום כתיבה. בעקבות היומן ההוא נחשפתי לחברת points of you  ולקלפים שהוא מוציאה. היום יש בשוק הרבה מאוד כלים, משחקים וקלפים שמיועדים לעזור לנו להתחבר לעצמנו. את חלקם ניסיתי, רבים מהם אני לא מכירה. אבל שש שנים אחרי שפגשתי בהם לראשונה, אני עדיין מאוהבת בעבודה איתם. המטרה המוצהרת של הקלפים היא "להרחיב את נקודת המבט"- כל כך מתחבר למה שאני אוהבת ועושה. הקלפים מבוססים על חיבור לעולם האסוציאציות שלנו (עכשיו זה כבר יותר ברור למה אני כל כך אוהבת אותם), בעיקר באמצעות תמונות, וגם באמצעות מילים, שאלות וחיבורים מפתיעים בין כל אלו. ערכות הקלפים השונות מגיעות עם "מפות דרכים" לעבודה, עם רעיונות, שאלות וכיווני מחשבה, שכמובן מורחבים עם חיבור לקהילת האונליין של החברה. אבל גם בלי כל הפירוטכניקה מסביב, כשנושא מעסיק אותי במשך תקופה, אני לא מצליחה לפתור אותו, למקד את החשיבה, להבין מה אני רוצה- אני ניגשת לאחת מערכות הקלפים (החביבה עליי היא ערכת "פנקטום", ואהבתי אותה עוד יותר בשמה המקורי- תמונה, מילה, שאלה), שולפת קלף, ונותנת לאסוציאציות שלי לחבר בין הקלף לבין הנושא. זה בכלל לא משנה מה הנושא. זו יכולה להיות שאלה עסקית, דילמה שמעסיקה אותי עם הילדים, תחושה פנימית שמעיקה. התוצרים תמיד מפתיעים, מדוייקים ופותחים לי נקודות חדשות לחשיבה. אלה לא קלפים שמבוססים על חיבורים חיצוניים/חוצניים (כבודם במקומם מונח), אלא קלפים השלכתיים, שנועדו לתת לנו חלון הצצה לתת מודע שלנו, לתהליכים, חיבורים ומחשבות לא מודעים שקורים אצלנו, בפנים. חלק מהקסם שלהם בעיני הוא שכל אחד רואה בהם דברים לגמרי אחרים. הקלפים מתאימים לעבודה אישית, זוגית וקבוצתית, עצמאית או מונחה, לילדים ולמבוגרים, בדיבור, בחשיבה, בכתיבה- בקיצור מגוון של אפשרויות. בכל מפגש כזה אני מופתעת מהאסוציאציות שמגיעות, מהחיבורים שמתגלים, כאלו שכנראה היו שם קודם, בתוך הראש שלי, ופשוט לא הצלחתי לראות.

 

  1. סיכום יומי/שבועי:

סיכום יומי ו/או סיכום שבועי הם הזדמנות כל כך נחוצה לעצור. ביומיום העמוס שלנו, אנחנו מאמצים עוד ועוד טכניקות שכל מטרתן להכריח אותנו לעצור, כי לבד אנחנו לא מצליחים לגרום לזה לקרות. תמיד יש עוד משהו להספיק, עוד משהו לעשות, עוד פסגה לכבוש. אז כדי לעצור אנחנו מנסים לעשות מדיטציה, לתרגל מיינדפולנס ולשלם כדי שיכריחו אותנו לשתוק. כל עצירה והכוח שלה לדחוף אותנו להתחיל מחדש חזק יותר. בשבילי, העצירה שהכי מחברת אותי פנימה היא הסיכום. אני, כמובן, מסכמת בכתב. אבל סיכום יכול להיות גם בדימיון, או באיור, או בקולאז', או איך שבא. את ההרגל לסכם כל יום ביומו וכל שבוע בשבועו אימצתי בעקבות "היומן השנתי לתכנון ולהשראה" של ענבל גיבור. ענבל היא מעצבת גרפית עם שליחות. כל המוצרים שלה מעוצבים במטרה לאמן את שרירי החשיבה החיובית שלנו. אני הגעתי אליה דווקא בגלל שהשרירים האלו אצלי היו מנוונים כמעט כמו השרירים הפיזיים שלי, והשינוי שהמוצרים שלה הצליחו להביא איתם…היום אני כמעט מרת עולם בשרירי חשיבה חיובית. כמעט. בכל מקרה, ביומן, הסיכום השבועי, בו אני כותבת קצת כל יום, מחולק לשלוש שאלות- על מה אני מודה, ההצלחות שלי, והאהובה עליי ביותר- מה למדתי. בנוסף, בכל יום יש מקום לבחור את הרגע המשמח שלנו באותו יום. העצירה הזו מזמינה אותי לסקור את היום שהיה, לחשוב עליו לעומק ולקחת ממנו כמה דברים למחר. עם הזמן הרחבתי את הסיכום הזה, ומהיומן הוא יצא גם לטקס ההרדמה של הילדים- כל ערב לפני השינה, אנחנו נזכרים מה עשינו היום, כל אחד מספר מה היה לו כיף היום ודבר אחד שהוא למד. זה משמח, מטעין באנרגיות וגם מקבע את הדברים שאנחנו בוחרים חזק יותר בזיכרון שלנו וברשת האסוציאציות שלנו.

 

  1. כתיבה אינטואטיבית:

פשוט לפתוח מחברת, ולכתוב. אני מכירה כמה אנשים שהרעיון הזה נשמע להם כמו עונש שמקביל לסרגל, אבל מהחוויה האישית שלי- עד שלא מנסים, לא יודעים. מקובל לתחום את הכתיבה בצורה כלשהי, יש כאלו שמעדיפים להגדיר שלושה דפים, יש כאלו שמעדיפים להגדיר רבע שעה של כתיבה, יש כאלו שבוחרים ב"דפי בוקר" שנכתבים עוד לפני שיוצאים מהמיטה- כל אחד בוחר לעצמו את הגרסה. העיקר הוא לכתוב, בלי שום תכנון ובלי שום בקרה. בלי קהל יעד, בלי מטרה, בלי ציון, בלי שום הגבלה על תוכן, סגנון או איכות הכתיבה. אני מודה שעבורי הכלי הזה, כשמו כן הוא, הוא הכי אינטואטיבי שיש. מהיום שלמדתי לכתוב, אני כותבת את עצמי לדעת. לאורך רוב התקופות בחיי ליווה אותי יומן אישי כזה או אחר. כתיבה תמיד עזרה לי לאוורר מחשבות, לפתור דילמות ולקבל החלטות. באופן טבעי, כשמשהו העיק עליי, קודם כל כתבתי אותו. כשהכנסתי את הכתיבה האינטואטיבית לשגרת השבוע שלי (לצערי לא לשגרת היומיום שלי, אבל גם חיבור למציאות זה חשוב), לא חשבתי שההשפעה של ההרגל החדש תהיה גדולה. התייחסתי לזה יותר כתרגיל במחוייבות מאשר ככלי רב השפעה. מכיוון שהוא מופיע כאן ברשימה, ברור שההשפעה שלו הייתה הרבה יותר גדולה משחשבתי. שאלות שאפילו לא ידעתי שמעסיקות אותי צפוי ועלו אל פני השטח. רגשות קיבלו איוורור, התייחסות קבלה וחשיבה. נושאים שהסתובבו לי בראש, אמורפיים לחלוטין, במשך חודשים, קיבלו צורה וכיוון ודיוק. רעיונות חדשים שאפילו לא ידעתי שאני מחפשת פתאום קיבלו שמות ומילים. הצורה שעובדת לי היא לכתוב בשעות הערב, כמה שיותר קרוב לשעת השינה, כתיבה רצופה של 3 דפי מחברת (A5), עם מינימום הפסקה. אני מרוקנת את הראש ממחשבות לפני השינה, נרדמת בקלות רבה יותר ומתעוררת עם דרכי פעולה ברורות ומשימות חדשות לעשייה.  בהיותי אני, מחברת יפה ומזמינה וערימת עטים צבעוניים לגמרי עושה לי את חווית הכתיבה.

 

  1. לוח השראה:

אני אדם מילולי. מאוד מאוד מילולי. אני מעדיפה את המילים שלי כתובות- לקרוא אותן או לכתוב אותן בעצמי. מכיוון שאני קצת מכירה את עצמי (אחרי ארבעת הסעיפים הקודמים), אני כבר יודעת את זה על עצמי, ולכן קודם כל אני לומדת באמצעות מילים. אבל עם השנים גיליתי שלפעמים אני כל כך רגילה לחשיבה המילולית, שממש קשה לי ליצור בה תבניות חדשות. לפעמים אני כל כך תקועה בהרגלים, שאני לא מצליחה להגיע לזוויות חדשות להסתכל מהן על עצמי או על נושא שאני מתמודדת איתו. במקרים כאלו, אני פונה דווקא לצד החלש שלי, לצד הוויזואלי. הוא קיבל קיבל קצת מקום גם בסעיף הקלפים, שם יש מקום לצד המתבונן. הכלי הזה מיועד לצד הוויזואלי היוצר, כי למרות שאני אדם של מילים, לפעמים בתמונות יותר קל להצהיר על חלומות. יותר קל לדייק, יותר קל להביע דברים שאני אפילו לא יודעת איך קוראים להם. תמונות הופכות הכל למוחשי יותר. יש לו צורה, צבעים ומודל להשראה.יש לא מעט כלים וויזואלים, לוח השראה הוא החביב עליי ביותר, בעיקר בזכות הזמינות שלו. כל מה שצריך זה מגזין כלשהו (המקומון שמחלקים אצלנו בדואר מככב אצלי), מספריים ודבק. כשאני מחליטה להכין לי קולאז' השראה, לרוב כשאני תקועה או לפני התחלה חדשה (כמו תחילת שנה), אני פשוט מדפדפת בעיתונים ישנים וגוזרת בלי מחשבה, תמונות ומילים (בכל זאת, מילולית), שמושכות את תשומת הלב שלי. אני לא מתכננת או מחפשת משהו מסויים. מבחינתי לוח השראה הוא כלי עבודה שנותן הזדמנות להציץ לתוך התת מודע. לתת לידיים ולעיניים לגלות מה הראש/הלב מחפשים, רוצים וצריכים. מתוך הבחירות שלי, להבין מה אני באמת רוצה, מה באמת חשוב לי. רק אחרי שצברתי ערימה של גזירים אני מתחילה למיין ולסנן, ולסדר את כל הבלאגן הזה על דף. שוב, בלי יותר מידי מחשבות על אסתטיקה ואמירה אומנותית, זה לא למוזיאון, זה ללב. לפעמים אני תולה מולי את הלוח שנוצר, מול שולחן העבודה. לעיתים קרובות יותר הוא נשאר בתוך מחברת, בתוך היומן שלי או על דף אקראי שמטייל סביבי עד שהוא מסיים את תפקידו. הוא מזכיר לי מה מעסיק אותי, מה אני רוצה להשיג. מעין תמונה מוקטנת של איך נראה העתיד שלי (החודש/השנה/הפרוייקט וכו'), ויותר מזה- איך אני נראית ואיך אני מרגישה בתוך העתיד הזה. מתוך לוח ההשראה אני מחליטה מה יהיה במרכז תשומת הלב שלי, רואה דרכים חדשות ומגבשת תוכנית פעולה.  ממש עכשיו, לקראת תחילתה של שנה אזרחית חדשה, אני מכינה לי לוח השראה חדש. אני לא רק מאחלת ש- 2019 תהיה טובה, אלא ממש פורטת לפרטי פרטים, איך נראית ה"טובה" הזה בשבילי. גם כאן הילדים מצטרפים אליי לבחינה של הכלי הזה. יעלה כבר שנתיים מכינה לצידי לוחות השראה משל עצמה (הסגול שבתמונה, שהכינה בראש השנה האחרון, תלוי לה מעל המיטה), אמיתי הצטרף גם הוא השנה. בזכות הוויזואליות, הזמינות והקונקרטיות שהכלי הזה מאפשר, הוא באמת מתאים לגילאים שונים, כל גיל והגרסה שלו, כולן טובות, כולן מלמדות עוד משהו על עצמך.

 

* מפות חשיבה: ברשימה המקורית מפות החשיבה כיכבו בתחילת הרשימה. הרגשתי שהקדשנו להן הרבה מקום בשתי הרשומות הקודמות- ברשומות האורח של עינת להב המדהימה שמסבירה מהן בדיוק מפות חשיבה ואיך משתמשים בהן, וברשומה "לראותם בלבד", אז החלטתי לצמצם את מקומן פה ברשימה, אבל הן חייבות להופיע, כי הן כלי כל כך חשוב בתוך המסע שלי. מחברת העבודה שלי מלאה במפות קטנות, מהירות וגדושות, שמגלות לי את הרעיונות החדשים, את הזוויות ואת המחשבות שמסתתרות בתוכי.

 

זו הרשימה המומלצת שלי. החודש, במעבר המהורהר שבין חנוכה לשנה אזרחית חדשה, כל הכלים נמצאים בשימוש אינטנסיבי אצלי על שולחן העבודה. כל אחד בדרכו עוזר לי ללמוד ולבדוק מי אני עכשיו, מה אני רוצה, מה המטרות שלי לשנה החדשה. אני תמיד שמחה להרחיב את ארגז הכלים שלי, המלצות נוספות תמיד יתקבלו בברכה- מה הכלים שעובדים בשבילך? מה עוזר לך להכיר טוב יותר את עצמך?

0 0 votes
Article Rating
2 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
שירה
5 years ago

תודה! קיבלתי כמה רעיונות מצויינים

lemidologia
lemidologia
Reply to  שירה
5 years ago

מעולה! אשמח לשמוע חוויות מההתנסויות שלך, כמו שאני מכירה אותך, בטוחה שתמצאי זוויות חדשות שלא חשבתי עליהן