המלצות- בלוגים עם סימני שאלה

ה-31.08 זכה להיכנס לרשימת הימים הקיקיוניים בתור BLOG DAY. למה? כי הצורה של הספרות 3108 מזכירה במעומעם את הצורה של המילה BLOG. באנגלית, כמובן. ובעצם, אם כבר מצאנו סיבה יצירתית לחגיגה- למה לא לנצל אותה? אז יום הבלוגים הוכרז כהזדמנות חגיגית עבור בלוגריות לפרגן לבלוגים אחרים, ולהמליץ על הבלוגים החביבים עליהן. מכיוון שאני מתכננת לכתוב רשימת המלצות על בלוגים כבר חודשים, ומכיוון שקיבלתי תזכורת משמחת במיוחד ליום הבלוגים הזה (תיכף קישור), החלטתי לנצל את ההזדמנות ולשתף בשישה בלוגים שאני אוהבת במיוחד לשלב בשגרת ההשראה שלי.

בעבר הייתי עוקבת אחרי עשרות בלוגים באדיקות. היום, כשהזמן שלי קצר הרבה יותר, הרשימה הצטמצמה, ולצורך הרשומה הזו, צימצמתי אותה אפילו יותר. אלו הקריטריונים שבחרתי לי לצורך הרשימה הפעם:

  • בלוגריות ישראליות- לצורך המיקוד. יש גם לא מעט בלוגרים, ולא מעט לא-ישראליות שאני נהנית מהבלוגים שלהם.ן, פשוט…לא ברשימה הזו.
  • אך ורק בלוגים שגורמים למוח שלי לעבוד שעות נוספות. בלוגים שגורמים לי לחשוב, לשאול שאלות, לכתוב תגובות ובדרך כלל גם לרצות להתיישב מול המחשב ולכתוב בתגובה רשומה חדשה כאן בבלוג. השבוע נתקלתי בהגדרה נהדרת של דן לסרי, שהתאימה לי בול לקריטריון הבחירה שלי את הבלוגים שברשימה: "דבר איכותי הוא דבר המאפשר לאדם שיח ברמה עמוקה איתו". או במילים אחרות- בלוגים שגורמים לי לחלום על קפה ארוך-ארוך עם מי שכותבת אותו.
  • ומכאן- בלוגריות שהן מסוג הנשים שמרתק אותי- כאלו שמעמיקות בכל דבר שהן עושות, שהשאלה שמובילה אותן ואת הבלוג שלהן היא "למה?" ופחות "מה?" ו"איך?". יש שקוראים לזה "פילוסופיות", יש שאומרים "חופרות" (לא בהכרח בהרבה מילים!). מעניין אותי לקרוא את דרך החשיבה הזו.
  • מן הסתם, בחרתי גם בלוגים שמתחברים לנושאים שאני כותבת עליהם, כי בשביל זה הגעת לכאן. בלוגים שמדברים על למידה, הורים, ילדים, חינוך, התבוננות, מכיוונים שונים ומעניינים.

אז אלו שש ההמלצות שלי ליום הבלוגים 2019:

  1. אירועים מחוננים/רחל ארליך- הראשונה ברשימה היא מי שבזכותה נזכרתי ביום הבלוגים בזמן, כשהמליצה על הבלוג שלי אצלה ברשימה (יחד עם עוד חבורה משובחת ומרתקת) וגם מי שפוסט שלה בפייסבוק הוא ההשראה שהולידה את הרשומה שאני עובדת עליה בימים אלה, כלומר- אין ספק שהיא עונה בקלילות על הקריטריונים המובילים לכניסה לרשימה. רחל היא מורה להיסטוריה ועובדת באגף למחוננים ולמצטיינים במשרד החינוך, ומעבר לכל הכותרות- היא סקרנית, שאלנית ולומדת תמידית בנשמתה. לא עושה שומדבר כמובן מאליו, אלא בוחנת את האפשרויות, הזוויות וההשלכות של כל אפשרות והחלטה חינוכית. וחוץ מזה, היא גם כותבת נהדר את התהליך, את המחשבות והשאלות שבדרך, מזמינה את הקוראים להתלבט איתה ולהישאר במקומות האלו, שאין בהם תשובה נכונה. למשל בשאלה- האם תחרות מקדמת או מעכבת למידה? האם למידה נפרדת לבנים ולבנות מועילה לבנות או דווקא מזיקה?
  2. אמא רבודה/מלי מרטון – יש הרבה מאוד בלוגים על חינוך. בחודש שעבר אפילו השתתפתי במפגש של בלוגריות חינוך, שהיה מלא (באמת מלא) בנשים מרתקות, יצירתיות ומוכשרות שכותבות על חינוך מזוויות שונות ומגוונות. כל כך קשה לבחור מביניהן על איזה בלוגים להמליץ, ובכל זאת- הבלוג "אמא רבודה" (שכבר הומלץ בניוזלטר שלי בעבר) מצליח להביא זווית אחרת, מסקרנת וחדשה. מלי מרטון כותבת קודם כל מהזווית שלה כאמא, כהורה שמלווה את ילדיו במסע בתוך מערכת החינוך. אחר כך נכנסות גם נקודות המבט הייחודיות שלה כמהנדסת, כאישה וכיזמת בנשמה, שיוצרות שילוב מאוד ייחודי ומאוד מאוד מעניין. מעבר לזה, היא גם הייתה חלק מצוות החללית "בראשית". רק זה הופך אותה לאישה ששווה לעקוב אחריה.
  3. אבנים, חצץ וחול/שירה דרמון – אמנם כמו הבלוג של מלי, גם הבלוג של שירה הוא בלוג הורות, אבל בניגוד לו, ובניגוד למפגש "בלוגריות החינוך" שכיוון בעיקר לבלוגים שעוסקים במערכת החינוך ובלמידה בית ספרית, הבלוג של שירה עוסק בהורות עצמה. בהתלבטויות, בשיעורים, בלמידה ובשאלות העמוקות שהיא מביאה איתה לחיים שלנו, ויותר מכל אלו- ברגשות שההורות מעלה בנו. לשירה יש יכולת מדהימה לגרום להרגיש שאת אף פעם לא לבד, שהכל בסדר, שהיא לא באה לפתור שומדבר, אבל עדיין מצליחה להציע נקודות מבט חדשות, זוויות שונות על אותם רגעים יומיומיים מוכרים ומאתגרים. הבלוג של שירה הוא מבחינתי יותר מהכל יומן מסע, של הלמידות היומיומיות שההורות מביאה איתה, וככזה הוא נותן לי אינסוף השראה לדייק את הרעיון של "למידה של החיים, חיים של למידה".
  4. יהודית כץ לא מגדירה את הבלוג שלה "בלוג", אבל הוא בכל זאת כזה. יהודית עוסקת בפסיכולוגיה בכלל, ובפסיכולוגיה חיובית בפרט. היא מרצה, מדברת וגם כותבת נפלא על המקום של מושגים פסיכולוגיים מורכבים בתוך היומיום שלנו, איך הם משפיעים עלינו, ואיך אנחנו יכולים להשפיע עליהם. כל רשומה ורשומה בלא-בלוג שלה גורמת לי לחשוב ולרוב גם ללמוד או להבין משהו חדש על עצמי ועל הדרך בה אני חיה בעולם הזה. כמה נפלא זה?! אני אישה של המילה הכתובה, אבל לאלו שההעדפה שלהם שונה, ליהודית יש גם פודקאסט מרתק במיוחד בו היא מדברת עם אנשים ממגוון עולמות על שאלות פסיכולוגיות וקיומיות. הנאה מובטחת. 
  5. עינת להב, הנהדרת, המופלאה, האחת והיחידה, השיקה ממש לא מזמן את האתר החדש שלה, ואיתו בלוג חדש מהניילונים. כמו כל מה שעינת עושה, גם הבלוג שלה הוא פנינה. מדוייק, מהוקצע, מעורר אינסוף רגש ומחשבה. עינת התארחה פה בבלוג בעבר וסיפרה על עצמה ועל הרומן המיוחד שלה עם מפות החשיבה. הבלוג של עינת מציג את הכלי הכל כך נפלא של מפות חשיבה דרך אינסוף רעיונות ודוגמאות לשימושים מהחיים, יחד עם עוד כלים מעולם פיתוח החשיבה. היכולת המיוחדת של עינת גורמת לזה שלמרות הפוטנציאל, הבלוג הוא לא רק רשימת המלצות לכלים מעניינים או ליישומים, אלא ממש פתח והזמנה להגמיש ולפתוח את דרך המחשבה שלנו, בכל נקודה ונקודה. וחוצמזה, עינת היא פשוט כותבת נפלאה. לא משנה על מה היא כותבת, הדימויים שלה בפני עצמם מצליחים לעורר רגשות ומחשבה.
  6. זיקוקי למידה/שירי דייטש – ממש כמוני, שירי דייטש מתעניינת בתהליכי למידה, אבל מהזווית הארגונית שלהם. היא מפתחת פתרונות למידה לארגונים, תוך כדי התמקצעות וחקירה אין סופית בתחום הארגונים, הלמידה ונקודות ההשקה שבינהם. ממש כמו תמונה במוזיאון או נוף יפהפה, כשמסתכלים על אותו נושא בדיוק, אבל מזווית אחרת, רואים דברים חדשים, מפתיעים ומעניינים. גם מתוך ההשוואה- מה דומה ומה שונה בין הלמידה שהיא כותבת עליה לבין הלמידה שאני כותבת עליה, מתגלים לי כל פעם מחדש דברים חדשים, שעוזרים לי לדייק, להבין ולנסח טוב יותר את הדבר הזה, את הלמידה הזו שאני מדברת עליה.

ה-31.08 הוא לא רק יום הבלוגים, אלא גם היום האחרון של החופש הגדול, אז מאחלת מכל הלב לכל ההורים והילדים שמתחילים היום שנת לימודים חדשה שתהיה מוצלחת, מלאת סקרנות ולמידה משמעותית באמת. ואני מקווה שבזכות זה שאוגוסט נגמר, יהיה גם לך עכשיו קצת יותר זמן לשתף אותי בבלוגים שעושים לך שמח, שממלאים אותך בהשראה, שגורמים לך לחשוב ולשאול. מי מככב אצלך ברשימה?

0 0 votes
Article Rating
1 תגובה
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments
trackback
3 years ago

[…] לקריאה, באחד היא מנתחת את אופי הבלוג כמקור ללמידה ובשני היא מפרגנת לבלוגים שעושים לה סקרנות, למידה ומעניקים […]